MoRu

2012 m. lapkričio 19 d., pirmadienis



1940 -ųjų mados "nusikaltimai" ir "Parove Stelar" svaiginantis elektro swing'as!


Salute! Kaip anksčiau minėjau - muzika tiesiog neatsiejama nuo mados! Vakar su Rūta turėjom neapsakomą malonumą sudalyvauti daugiau nei tobulame koncerte, elektro swing‘o dievų grupės ,,Parov Stelar“,  kurie ne tik užburia savo energija, svaigina kūryba, bet ir priverčia prisiminti stilingąjį penktąjį dešimtmetį, tad šį kartą, mano mielosios, pasinerkite į muzikos genijų ,,Parov Stelar“ kūrybos transą, (tiesiog keletas nuorodų Jums, kad galėtumėte pajusti šiuolaikišką swing‘o judesį) o aš tuo tarpu trumpai Jums aprašysiu stilingai baisų antrojo pasaulinio karo laikotarpį.










Bendrai karo tematika man labai patiko rašytojo E. Hemingway mintis, jog ,,tai nesibaigiantis, įžūlus, žudantis  nusikaltimas.“ Galima teigti, jog šio nusikaltimo neišvengė ir mada. 1940 – aisiais į Paryžių įsiveržus naciams, buvo uždaryti tokie mano mylimiausi to laikotarpio mados namai kaip Chanel, Lanvin ir Jean Patou. Dėka tuometinio Haute Couture sindikato prezidento išliko tik dvylika mados namų, kurie sugebėjo demonstruoti savo kolekcijas du kartus per metus. Be to, nepaisant siekių išlaikyti Paryžiui įprastą Couture, kaip ir kitus pasaulinius miestus, jį apgaubė karo uniformos bei darbo rūbai, kurie tapo tartum visuma mados reprezentacijos. ,,Patriotinė elegancija“ reikalavo skrupulingo ilgio, rankovių ir sijonų pločio ribojimo. Savotiška uniforma tuomet tapo ir Britanijoje sukurtas ,,utility“ kostiumas su vos kelius dengiančiu sijonu bei švarku su ,,petukais“, o bendrai madoje vyravo šiuo metu madingas militaristinis stilius, kuris viename prieš kelis metus išleistame itališkame ,,Vogue“ numeryje buvo apibūdintas kaip stiprių ir kiek feministiškų moterų stiliumi. Drabužių pagrindinės detalės karo laikotarpiu, kaip ir būdinga militaristiniam stiliui, buvo: kišenės, klostės, platūs diržai, rankogaliai, atlapai bei vyriškų marškinių apykaklės. Be to, ne ką mažiau vyravo mada moterims bei merginoms vilkėti savo mylimųjų ar brolių karines uniformas. Mat, įpusėjus karui ir sijonams sutrumpėjus net 45cm. nemažai moterų pagaliau išdrįso užsivilkti ir vyriškas kelnias, kurios šiuolaikinėms moterims tapo tiesiog kasdienybe. Tačiau priešingai nei kai kurios emancipuotos šių laikų moterys karo laikotarpiu dailioji lytis niekad nepamiršo elegancijos. Mobilizuotą karinę vyrišką aprangą moterys stengėsi pagyvinti iš šaliko susuktu turbanu ar puoštis iš keisčiausių medžiagų sukurtomis skrybėlaitėmis, kaip pvz.: pagamintomis iš medžių drožlių ar tiesiog iš suglamžytų popieriaus lapų. Vienas iš daugelio elegantiškų variantų buvo fetrinė skrybėlaitė ,,tabletė“ su tinkleliu ar ant pečių krintančiu vualiu. Be to, kas liečia moteriškumą, jau prieš karą buvo pradėti nešioti ir rankinukai, dažniausiai jie būdavo ilgomis rankenomis, kabinamomis ant vieno peties ar permetamomis įstrižai liemens.


Paltams bei suknelėms taip pat turėjo įtakos, tartum viską gaubiantis, karas. Suknelės, dažniausiai sukurptos iš prieškarinių, ir paltai buvo kombinuojami iš skirtingų faktūrų ir spalvų audinių. Vienintelė prabangi ir graži detalė vyravusi paltų madoje, tai jog kailis įvairiai buvo derinamas su audiniu. Pavyzdžiui, dažnai visas paltas būdavo iš audinio, o rankovės iš kailio arba iki juosmens, priešingai, paltas buvo puošiamas kailiais, o rankovėms ir palto apačiai parenkamas prie kailio derantis audinys.


Kadangi karo metu tapo sunku su finansais, moterys, siekdamos išsiskirti, o kartu ir sutaupyti, atsigręžė ir į rankų darbo pomėgius, tokius kaip mezgimą. Ypatingai tapo madingos megztos vyriškos liemenės bei suknelės. Tokie mezginiai dažniausiai būdavo daugiaspalviai ir itin ryškūs. Taip pat, tapo madingos įvairių senų audinių skiaučių kompozicijos, kurios tradiciškai buvo naudojamos apklotams siūti. Neretai tokių apklotų, giliai paslėptų slapčiausiuose spintų kampeliuose, galime atrasti ir savo močiučių namuose. Ypač mėgiami buvo ir siuvinėjimai, ypatingai auksu ar auksiniais blizgučiais. Moterys iš senesnių audinių ištrauktais siūlais ir pagamintais iš jų kutais puošdavo sukneles, šalius. Charakteringa detale tapo – audiniu aptrauktos smulkios sagos. Bendrai galima paminėti, kad karo laikotarpiu moterys buvo itin išradingos ir kūrybiškos, o vyrus labiausiai nustebindavo savo vakarine apranga, suknelėmis, kurioms buvo būdingi įvairūs raukiniai bei klostės. Suknelių ilgis buvo įvairiausias, o kerpamos jos paprastai buvo iš dviejų detalių: korsažo ir sijono. Sijonas kiek akcentavo klubus ir platėjo į apačią. Kompozicijos akcentas – rankovės: baliono formos, siauros platėjančios į apačią ir madingiausios vadinamosios ,,šikšnosparnio“ rankovės, kurios buvo lyg savotiška kimono interpretacija. Moterys niekad nepamiršo, jog itin svarbu pademonstruoti ir savo seksualumą bei pabrėžti taliją, mat suknelė prarastų savo idėją, jei ji neįkvėptų vyro ją nuvilkti... Buvo nepamirštama ir iškirpčių, kurios būdavo ganėtinai kuklios, nedidelės, „V“ formos ir stačiakampės arba visai apnuoginančius pečius. Prie tokių suknelių buvo dėvimos, vienas iš žaviausių tų metų aksesuarų, ilgos siuvinėtos pirštinės. Įdomiausios ir vienos seksualiausių  to laikotarpio vakarinės suknelės, tai derintos iš kelių audinių, dėl tuometinio jų stygiaus: dažnai viršus buvo siuvamas iš permatomos, o apačia – iš tankesnės medžiagos. Rankovės taip pat galėjo būti pasiūtos iš mezginių, tiulo, o trumpos – net iš prabanga dvelkiančio - kailio.


Karo metais tartum gedulo simbolis mados pasaulį užvaldė, tiesa pasakius mano mylimiausioji, klasikinė juoda spalva. Madingi taip pat tapo geltonos ir juodos, baltos ir geltonos, smaragdinės žalios ir mėlynos deriniai.
Nepaisant pradžioje minėto E. Hemingway karo sulyginimo su nesibaigiančiu nusikaltimu, nepaisant nežmoniškų ir mums šiuo metu vartotojiškame pasaulyje nesuvokiamų sąlygų ir baisiausių ribojimų, karo metais susiformavo tam tikras savitas stiprios, seksualios ir itin moteriškos dailiosios lyties įvaizdis, prie kurio, pasibaigus karui ir pagaliau sugrįžus taikai, dažnai ne vienas dizaineris, kaip ir šių metų žiemos sezoną, bandė sugrįžti ir pateikti savitą to laikmečio interpretaciją. Tad apibendrinant, mano mielosios, gal ir šiais, taip žurnalistų skanduojamais ekonominio sunkmečio laikais, ir mums reikėtų susimąstyti apie grįžimą prie rankdarbių, o ypatingai artėjant šaltajai žiemai. Nebūtų nieko madingiau ar originaliau už pačių sukurtus kailinius aksesuarus ar megztus įvairiausius bei gražiausius mezginius.



Merci beaucoup! Bonne nuit!;*

P.S. Ir pabaigai, mielosios, mano mylimiausia šiuo metu Parov Stelar daina iš naujojo Jų albumo, kurią su sese kuo puikiausiai, siekiant apsaugoti aplinkinių klausą, duetu "traukiame" mašinoje,  mūsų gražiai vadinamame "mini ratuotame vyre"...


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą